And this afternoon
on 'Around Britain' we are visiting an unusual
little nursery school in a village in southern
England. What makes this school different
is that whatever the weather's like, the 20
children spend most of their day not in a
classroom, but playing outside. Sue Palmer
is the head of the nursery. Hello Sue.
Hello.
Sue, do the children really spend all day
outside?
Yes, even in the winter, and even if it's
raining. They only come inside for breaks
so they probably spend about 90% of their
day outside. We think this is a much better
way of teaching children than by shutting
them up in classrooms all day.
What kind of things do children learn from
being outside?
They can learn about the world by doing
things. We have a large field next to the
nursery so they are in the field all day
- playing, exploring, experimenting. They
learn about how plants and trees grow, they
can learn about insects. They can learn
about the danger of ?re by sitting around
a real ?re. They can climb trees and walk
on logs...
And don't you think that this is a bit
dangerous for young children? They might
easily fall over, have accidents.
No, no, not at all. I think that today's
children are totally overprotected, they
don't have enough freedom. People have forgotten
just how important it is to give our children
some freedom. They need to be allowed to
take risks during play. My children know
which plants can hurt them. They know that
?re is dangerous. But nowadays schools do
all they can to avoid adventure and risk.
Why do you think schools have become so
obsessed with eliminating risk?
I think it is because schools and teachers
are so worried nowadays that if a child
has an accident of any kind, however small,
that the child's parents will sue the school
for thousands of pounds, and maybe put them
out of business.
Have you ever had any problem with parents?
On the contrary, they are very positive
indeed about the school and our teaching
methods and philosophy. I've heard parents
say that children who come to our school
are healthier and stronger than other children
- and that's in spite of being out in the
rain - or maybe it's because of that. I
think, and the parents agree with me, that
the way we are teaching is the way that
childhood should be.
Well, thanks very much Sue, that's all
we've got time for. Coming up on...
|
И сегодня днем
в 'Вокруг Британии ' мы посетим необычный
маленький детский сад в деревне на юге Англии.
Что отличает этот детский сад, так это то,
что в любую погоду 20 детей проводят большую
часть своего дня не в группе, а на улице.
Сью Палмер директор детсада. Здравствуйте,
Сью.
Здравствуйте.
Сью, дети действительно проводят весь день
на улице?
Да, даже зимой, и даже если идет дождь.
Они заходят внутрь только для перерывов,
поэтому они, вероятно, проводят около 90%
своего дня снаружи. Мы считаем, что это
гораздо лучший способ обучения детей, чем
закрывать их в группах на весь день.
Чему дети учатся, находясь снаружи?
Они могут узнать о мире, делая множество
вещей. У нас есть большое поле рядом с детсадом,
так что они находятся в поле весь день -
играя, исследуя, экспериментируя. Они узнают
о том, как растут растения и деревья, они
могут узнать о насекомых. Они могут узнать
об опасности огня, сидя вокруг настоящего
огня. Они могут лазить по деревьям и ходить
по бревнам...
А вам не кажется, что это немного опасно
для маленьких детей? Они могут легко упасть,
получить травму.
Нет, нет, совсем нет. Я думаю, что сегодняшние
дети слишком защищены, у них недостаточно
свободы. Люди забыли, как важно дать нашим
детям свободу. Им нужно позволить рисковать
во время игры. Мои дети знают, какие растения
могут навредить им. Они знают, что огонь
опасен. Но сейчас школы делают все возможное,
чтобы избежать приключений и риска.
Как вы думаете, почему школы стали так
одержимы устранением риска?
Я думаю, что это потому, что школы и учителя
так обеспокоены в наши дни, что если ребенок
получил травму любого рода, даже маленькую,
то родители ребенка подадут в суд на школу
на тысячи фунтов, и, возможно, закроют их
бизнес.
У вас когда-нибудь были проблемы с родителями?
Напротив, они очень позитивно относятся
к саду, к нашим методам преподавания и философии.
Я слышала, как родители говорят, что дети,
которые приходят в нашу школу, здоровее
и сильнее, чем другие дети, и это несмотря
на то, что они находятся под дождем, или,
может быть, из за этого. Я думаю, и родители
согласны со мной, что то, как мы учим, -
это то, каким должно быть детство.
Хорошо, спасибо большое Сью, это все, на
что у нас есть время. Вскоре...
|